lördag 28 mars 2009

Migrän!!


Var på jobbet igår och allting började bra. Hade dock lite huvudvärk redan på eftermiddagen som vanligt. Men sen spårade ur! Satt på Crewbase och jag bara kände hur det började dunka mer och mer i huvudet på mig. Kroppen börja skaka och jag blev illamåendes. Ljuset blev hetl plötsligt 100 ggr starckare och de trevliga sas:arna de är alltid så högljuda när de ska dra av sina väskor från bandet. My God vf måste de släpa och dra allt de kan ?? okej att deras väskor väger 100 kilo men lyfta av de lite skulle inte vara så svårt. Och jag tänker alltid på detta inte bara när jag får migränattack. Kunde knappt prata och ännu mindre visitera men det gick ändå.

Iaf jag orkade inte vänta mer på att bli löst så jag ringer upp till stackars Daniel som redan var stressad för att vi bara var sju stycken på natten och det var peak! OCh bad honom skicka ner någon snabbt för jag skulle spy och var helt skakig i kroppen. "sprang" , försökte gå snabbt och stabilt iaf, till fikarummet och gjorde mitt sen låg jag helt utslagen på soffan. Till slut fick jag skjuts av skyddsvakten hem tack och lov.





läs detta:
Migrän är inte ett och samma tillstånd hos alla, utan kan ta sig flera olika uttryck. Den i särklass vanligaste formen kallas migrän utan aura. För att få diagnosen migrän skall man ha upplevt upprepade episoder av huvudvärk som pågår mellan några timmar upp till flera dygn, och som kännetecknas av minst två av följande:

medelhög till svår intensitet
ensidig lokalisation
pulserande karaktär
symptomen blir värre vid ansträngning som att gå uppför en trappa
Dessutom skall man uppleva minst ett av följande:
överkänslighet för yttre intryck (närmare bestämt ljus och ljud)
illamående

Eventuella kräkningar stärker misstanken. Anfallet pågår i genomsnitt 19 timmar, och de flesta upplever olika faser under resans gång. Ofta inleds anfallet med diffusa symptom som stelhetskänsla i nacken, koncentrationssvårigheter, ohejdbara gäspningar eller sötsakssug. Ungefär var fjärde drabbad kan sedan ha neurologiska symptom under kanske 30 minuter, en så kallad aura. Vanligen beskrivs blixtrande eller flimrande synfenomen, men en rad andra auravarianter till exempel talstörning eller medvetandepåverkan har setts. Efter huvudvärken känner man sig ofta urlakad och trött, och färre än hälften av de värst drabbade återhämtar sig fullständigt innan det är dags för nästa migränanfall.


så när jag får migrän!! STÄLL INTE MASSA FRÅGOR!! TACk =D

Inga kommentarer: